Thursday, September 20, 2007

Gud är inte död än...

...anser Göran Rosenberg i DN och får genast mothugg av fundamentalistiska ateister. Att påpeka att tron på noll gudar (ateism) är lika mycket religion som tron på en gud (monoteism) och tron på flera gudar (polyteism) väcker uppenbarligen starka känslor hos en del som bygger sin världsbild på naturalismen och därmed blandar ihop sin tro på att allting i tillvaron förklaras av fysikens lagar med den vetenskap som bland annat studerar fysikens lagar. Att inte hitta bagaren i bullen bevisar inte att bagaren inte existerar, bara att bagaren inte finns i bullen. Men om man hittar ett russin i bullen så kan man vara säker på att någon har stoppat in det i bullen, russin uppstår ju som bekant inte spontant inuti bullar. Man kan ju förståss försöka plocka ut russinen ur bullen i hopp om att tron på en bagare ska dö ut inne i bullen. Ateismen har också, så som Rosenberg också påpekar, gjort en del misslyckade försök att plocka russinen ur bullen - i Förintelselägren i det nazistiska Tyskland och arbetslägren i kommunistiska stater har ju miljontals bevis för Guds existens i form av judar och kristna bekännare eliminerats för att den självbedragande ateistiske kejsaren inte ska avslöjas naken ;-)

No comments: